Lednový QR kalendář

Začíná leden, blíží se pololetí a tak možná víc přemýšlíte o dobrých známkách a jak se k nim dostat. Náš kalendář přinese každý den jednu radu ukrytou v QR kódu. Kód naskenujte svým mobilem na nástěnce ve škole nebo zde na webu.

Při chybném načtení (objeví se nějaké číslo) doporučujeme kliknout na požadovaný obrázek s kódem, ten se zvětší na celou obrazovku a takto v plném rozlišení by se již text měl správně dekódovat.

Abyste nemuseli načítat vše přes kódy, přidáme sem zpětně i textové verze našich rad.

  1. Blíží se pololetí a ty máš pocit, že je potřeba se toho učit víc a víc? Cítíš úzkost, že to nemůže dobře dopadnout? Vyčítáš si, že to nemůžeš stihnout, protože jsi se nezačal učit dřív a teď už je toho moc?
  2. Učit se víc a víc? Nesmysl. Je potřeba učit se lépe. Tak, aby sis toho víc zapamatoval. V následujících dnech se zkusíme podívat na možnosti, které máme. Každý den tu bude jedna nová rada k učení.
  3. Hlavně ale musíš chtít; tvoje vůle a chtění je hlavní podmínkou úspěchu. Pokud si pasivně odsedíš čas ve škole i doma nad sešitem či knihou, neučíš se. Když bereš učení jen jako protivnou povinnost, nemůžeš mít dobré výsledky. Ber to jako svůj osobní cíl a přistupuj k němu aktivně. Rozhodni se dnes, že se vše potřebné opravdu naučit chceš a budeš na tom naplno pracovat!
  4. Nenech se při učení vyrušovat. Potřebuješ se zcela soustředit na to, co zrovna chceš dostat do hlavy. Domluv se s ostatními v rodině, že teď potřebuješ klid, ať za tebou nikdo nechodí. Plně se soustřeď. Čím víc jsi při učení aktivní a soustředěný, tím rychleji se učíš!
  5. Co tě nejsnáze vyruší? Tvůj vlastní mobil. Dej ho na dobu učení pryč. Nejlépe úplně do jiné místnosti. Kamarádi to bez tebe na potřebnou dobu vydrží a ty bez nich taky. Nebo ho úplně vypni a celou dobu učení ho ani neber do ruky.
  6. Jestli můžeš, uč se z papírových materiálů, počítač či jiná technika je moc velké lákadlo k úniku od učení. Sám víš nejlépe, jestli dokážeš zapnout jen stránku, kterou máš použít. Pokud potřebuješ úkol udělat na počítači, dělej tu práci opravdu s myšlenkou jen na učení, nepouštěj nic jiného. Videa a sociální sítě jsou největší zloději soustředění.
  7. Před učením si dojdi na záchod, připrav si nějaké pití, případně si dej něco málo k jídlu. Nastav své tělo na maximální nerušený výkon. Otevři si na 5 minut naplno okno, trochu si zacvič, mozek potřebuje na práci kyslík. Připrav si místo, kde se budeš učit, ať tě tam nic nerozptyluje. Nachystej si všechny potřebné pomůcky, ať nic nehledáš.
  8. Emoce ovlivňují celý náš život, takže i učení. Když se půjdeš učit otráveně, naučíš se méně, než pokud k této práci přistupuješ s dobrou náladou. Plánuj si nějaké malé odměny za to, že se naučíš danou látku. Něco dobrého, oblíbená činnost, hudba, pokec s kamarády, prostě cokoliv, na co se můžeš těšit.
  9. Na učení je potřeba se soustředit, myslet jen na něj. Do plného soustředění se člověk dostane průměrně za 20 minut. Takže 3 vyrušení ti mohou zničit hodinu práce. Pak si říkáš, že se pořád učíš a stejně nic neumíš. Důvodem je, že si nenastavíš podmínky pro klid při učení. Zařiď si nerušený prostor a čas na učení.
  10. Samotné čtení je velmi slabá metoda učení. Sledování písmen očima je málo. Ale bez čtení to většinou nepůjde. V dalších dnech si řekneme, jak čtení využít lépe. Také se můžeš zkusit učit na různých místech nebo v různých polohách; třeba zjistíš, že si víc zapamatuješ v kuchyni než v pokojíčku nebo při chůzi po pokoji než při sezení na židli.
  11. Zkus si číst učivo nahlas. Ze začátku ti to bude divné, ale když čteš nahlas, tak nejen čteš, ale zároveň posloucháš, zapojuješ víc smyslů. Mnoho z nás se učí sluchem, dobře si pamatují to, co ve škole slyšeli. Čím víc smyslů zapojíš, tím víc si zapamatuješ.
  12. Když se učíš, zkoušej si klást otázky na danou látku: Proč je to takto? Jak to funguje? Než se začneš učit, zamysli se: Co už o tomto tématu vím? Co si pamatuji z hodiny? Na co by ses zeptal, kdybys byl učitel a zkoušel žáka z této látky? Všechny ty otázky ti pomohou látku lépe pochopit a tím si ji i zapamatovat.
  13. Když už si myslíš, že tuto látku umíš, popros někoho, ať tě z ní vyzkouší. Dej mu materiály, ze kterých ses učil, a požádej ho, ať se tě ptá. Vyzkoušíš si, jak odpovídáš v mírném stresu. Trocha stresu je dobrá, napomáhá to učení. Ale velký stres v okamžiku písemky, na kterou ses nepřipravoval, může způsobit, že si nevzpomeneš ani na to, co sis pamatoval.
  14. Hudba obecně patří mezi rušivé faktory. Snadno se zaposloucháš, tvůj mozek uteče od učení a dalších 20 minut se těžko vracíš do plného soustředění. Pusť si raději třeba 3 oblíbené písničky před tím, než se začneš učit. Zvednou ti náladu, ale už tě nebudou rušit. Můžeš si hudbu naplánovat jako odměnu, až už to budeš umět, nebo jako přestávku mezi tématy.
  15. Udělej si kartičky na slovíčka nebo i třeba na fakta z jiných předmětů. U slovíček je jedna strana v cizím jazyce a druhá česky. U jiných předmětů je na jedné straně pojem a na druhé jeho vysvětlení. Nebo otázka a správná odpověď. Různé předměty piš různými barvami, ať se ti karty snadno třídí. Kartičky procházej každý den. Když nějakou odpovíš třikrát správně, dej ji na jinou hromádku, ke které se vrátíš až za 2-3 dny. Pokud si ji pamatuješ i potom, můžeš ji vyřadit. Pokud ne, vrať ji do opakovací hromádky.
  16. Nejlepší způsob, jak se něco naučit, je vysvětlovat to někomu jinému. Může ti pomoc, když někomu budeš vysvětlovat danou látku. Spolužákovi, mladšímu sourozenci nebo třeba plyšákovi. Postav se do role učitele a nauč je to! Připrav si, jak a co budeš dělat.
  17. Klíčem k učení je opakování, bez toho to nejde. Nejlepší je začít hned ten den, kdy jste novou látku brali ve škole. Stačí si jen hlasitě a s plným vnímáním přečíst probranou látku. Pokračuj stejně druhý a třetí den. Zjistíš, že si vybavuješ čím dál víc. Tímto způsobem se naučíš mnohem víc, než když si jen opakuješ látku před příští hodinou. A dokonce ti to zabere méně času! Některé předměty jako třeba matematika se dají naučit jen procvičováním. Čím víc příkladů spočítáš, tím lepší v tom budeš.
  18. Pro aktivní učení je skvělé tvořit si tzv. myšlenkové mapy. Stručně řečeno jde o větší papír k jednomu tématu. Téma napíšeš do středu a od něj vedeš větve, kde každá větev je jedna myšlenka. Pokud chceš vědět víc, vyhledej si slova „myšlenkové mapy“ na internetu.
  19. Potřebuješ chápat to, co se máš naučit. Učit se něco, čemu nerozumím, je marný boj. Jestli danou látku nechápeš, zjistíš to hned při prvním opakování. Polož si otázky: Proč je to zrovna takhle? S čím to souvisí? Na co to navazuje? Co na tom ještě nechápu? Ve kterém kroku tomu přestávám rozumět? Připomíná mi to něco? Zeptej se spolužáků, zda ti mohou tuto látku vysvětlit. Pokud ne, zajdi hned další den za svým vyučujícím a popros ho o konzultaci, kdy by ti to zkusil znovu vysvětlit.
  20. Věřte, nevěřte, i jídlo vám může pomoci s učením. Skvělé je různé ovoce, zelenina nebo oříšky. Nejlepší jsou čerstvé, dodají tělu spoustu potřebných látek. Výhodu má také ten, kdo jí hodně mořských ryb nebo potraviny bohaté na železo, tedy červené maso, vnitřnosti a listovou zeleninu. Potraviny s průmyslovými barvivy a konzervanty (bonbony, bublinkové nápoje či uzeniny) naopak škodí.
  21. Víš o tom, že každý se učíme jinak? Říká se tomu učební styly. Je dobré vědět, jaký styl je ten tvůj. V dalších několika dnech se zaměříme na tyto styly. Většině vyhovuje 1 až 2 styly nejlépe. Zamysli se, co je pro tebe při učení nejdůležitější?
  22. Zrak: Pomáhá ti psát a vidět napsané učivo, kreslení obrázků, nákresů, schémat a map, užití prostorových pomůcek a pamatuješ si dobře prezentace nebo filmy. Jsi to ty? Tak když se učíš, zavři oči a zkus si danou věc představit. Piš si přehledně zápisky. Dívej se ve třídě na učitele, pomůže Ti to udržet pozornost. Doma si piš poznámky, osnovy, podtrhávej si podstatné informace. Používej barevné fixy, zvýrazňovače, kresli si své mapy, schémata, diagramy, časové osy, tvoř si kartičky se slovíčky, s osnovami a opakuj si z nich.
  23. Poslech: Pamatuješ si dobře zvuky, znělky, rytmus hudby, výklad, který slyšíš, písničky a říkanky? Buď co nejvíce přítomen ve škole, ať slyšíš výklad. V zápiscích si nech místo na dopsání důležitých informací – v hodině všechno nestihneš. Diskutuj o učivu se spolužáky, převyprávěj jim látku nebo si naopak nech látku převyprávět. Uč se s někým. Když se učíš sám, látku si nahlas čti, přeříkávej zpaměti, nahraj si ji a pak si ji pouštět. Látku si říkej rytmicky, rapuj, skládej básně nebo si text zpívej. Tvoř si mnemotechnické pomůcky a říkej si je (např. B, F, L, M, P, S, V, Z – befeleme pes se veze), i kartičky si čti nahlas.
  24. Slova: Vnímáš je v řeči i v písmu a při učení ti pomáhají slovní hříčky a mnemotechnické pomůcky? Kombinuj co nejvíce mluvení a psaní, využívej říkanky, jazykolamy a hry se slovy. Vytvářej si mnemotechnické pomůcky (viz včera) a akronymy – (první písmena ze slova – na ně napojit slova další např. S – Slovensko L – Litva O – Ohio V – Venezuela O – Oklahoma). Využij písničku, říkanku a změň slova tak, aby se jednalo o to, co se chceš naučit. Vytvoř z učiva příběh (povídku, anekdotu, film..). Při učení si text čti nahlas a měň u toho různě intonaci, hraj jako v divadle.
  25. Tělo: Dobře si pamatuješ věci, které děláš (experimenty, laboratorní práce, exkurze, hry), při učení využíváš zejména hmat, pomáhají ti gesta, pohyby. Snaž se učit se ze zkušeností, k učení si vymýšlej příklady z každodenního života, využívej modely věcí, které si můžeš ohmatat. Sám si tvoř modely a pomůcky do ruky (kartičky na opakování, hry, křížovky). Při učení choď po místnosti, hraj scénky, aby sis látku zapamatoval. Používej gesta a pohyby (např. každé slovo z názvu díla nějakého spisovatele předveď pantomimou). Při čtení si v textu ukazuj prstem, měň polohu – lež na břiše na koberci, seď na velkém nafukovacím míči apod. Dělej si přestávky, ale rychle se vrať k práci –30 min učení, 3-5 min přestávka.
  26. Logika: Máš rád práci s čísly a fakty, užití logiky, zdůvodnění, propojení látky s předchozími tématy, dáváš přednost systému a souvislostem? Když je to tvůj případ, vytvářej si propojení mezi jednotlivými prvky, sám hledej souvislosti, vysvětlení a zapisuj si objevené. Pokládej si otázky, tvoř si plány, seznamy, souhrny s logickými návaznostmi. Pokud Ti to pomůže si látku lépe zapamatovat, vyhledej si k ní další informace – statistiky, výzkumy apod. Raději vše dělej hned a neodkládej to na později.
  27. Někomu velmi pomáhá učit se s někým. Vyhovuje mu učení ve skupinách nebo s druhými lidmi, nebo když může někoho doučovat. Jestli to tak máš, co nejvíce pracuj ve skupině nebo s ostatními. Pokud to nejde ve třídě, vytvoř si svou vlastní studijní skupinku. Opakuj si co nejvíce ve skupince nebo dvojici, látku přeříkávej ostatním a také poslouchej to, co říkají druzí. Rozděl si s ostatními látku na části a pak si ji vzájemně vysvětlete.
  28. Jinému zas vyhovuje, když se může učit sám. Vyhovovalo mu samostudium třeba v době covidu, sám si propojí učivo s vlastními zkušenostmi. Jsi to ty? Využívej slovní asociace – co Tě ke slovu napadne, aby se Ti lépe učilo. Propojuj si učení se svou osobní zkušeností, veď si deník nebo poznámky. Před každým učením si najdi motivaci, proč a k čemu je pro Tebe osobně daná část důležitá.
  29. Nezapomínej na odpočinek. Nemá smysl se učit několik hodin v kuse. Po určité době totiž začíná klesat pozornost. I proto jsou ve škole přestávky, stejně si je naplánuj i doma. Dojdi si na WC, vyvětrej si, zacvič si, nasvač se. Je také dobré střídat předměty, které se učíš.
  30. Člověk nemůže stále pracovat, potřebuje také spát. Víš, že lidé jsou jediným živočichem, který si odpírá spánek, i když jeho tělo je unavené? Nemá to smysl. Pravidelný spánek je důležitý pro fungování během dne i pro učení. Snaž se spát alespoň 8 hodin denně a choď spát stále ve stejný čas. Nepřeháněj ponocování ani o víkendu, tělo se neumí hned v pondělí přepnout do pracovního režimu a propařený víkend ti zhoršuje učení další 1 až 2 dny.
  31. Nepoškozuj si tělo energetickými nápoji ani ničím jiným škodlivým. Možná ti to teď na chvilku dodá energii, ale dlouhodobě ti to narušuje spánek a poškozuje mozek. Na celý svůj život máš jen jedno tělo a jeden mozek, je to tvá zodpovědnost, jak s ním zacházíš.