Audit zbytků ve školní jídelně

Ve dnech 9. – 11. 4. se všichni ze 6. třídy zapojili do tzv. auditu zbytků. Ten spočíval v tom, že během výdeje oběda žáci shromažďovali do připravených nádob zbytky jídel a dotazovali se strávníků, proč jídlo vrací. Ne vždy však bylo strávníkům příjemné, když byli dotazováni. Vše se pečlivě zaznamenalo do připravených záznamových archů a 16. 4. se zkoumání v rámci pracovních činností při skupinové práci vyhodnotilo a zpracovalo do plakátů. 

Po důkladných propočtech se zjistilo, kolik se z uvařeného jídla stalo odpadu a prezentovaly se odpovědi dotazovaných žáků, proč tomu tak je. Zároveň se všichni zamysleli také nad tím, jak by se plýtvání dalo předcházet. Vše následně skupinky zpracovaly do plakátů, podle kterých to budou prezentovat i spolužákům z jiných ročníků.

Vymysleli jsme tato opatření, jak by se plýtvání dalo předcházet:

• i nadále vařit na přání žáků
• moci si říci paní kuchařce, když chceme menší porci
• nabírat si sami zeleninovou přílohu
• vzdělávat se v oblasti stravování
• vařit moderní kuchyni
• odhlašovat obědy, když vím, že mi jídlo nechutná
• nenosit velké svačiny
• nestydět se dojíst v klidu jídlo, i když kamarádi od stolu již odešli
• pravidelně sbírat názory na jídla a vyhodnocovat, co chutná/nechutná

Pro všechny to byla nejen zajímavá zkušenost, ale i velké překvapení.